NUFFNANG

Wednesday, August 17, 2011

Fikir Sebelum Jawab

Anda sedang memandu didalam hujan lebat pada waktu malam. Anda melalui sebuah bus stop dan di situ ada tiga orang yang sedang menunggu bas:
  1. Seorang wanita tua yang kelihatan sakit parah.
  2. Seorang teman yang pernah menyelamatkan jiwa Anda.
  3. Seorang wanita (atau lelaki) idaman yang menjadi impian Anda.
Yang mana dari diantara tiga yang Anda tawarkan untuk menumpang di kereta Anda, karena hanya satu penumpang saja yang boleh ada di kereta Anda?
Pikirlah dahulu sebelum Anda melanjutkan membaca!
Ini suatu dilema moral yang pernah digunakan sebagai ujian dalam temu duga untuk mendapatkan pekerjaan.
Anda boleh membawa wanita tua itu, karena kalau tidak dia akan mati, jadi Anda harus pertama-tama menyelamatkan dia dulu, atau Anda boleh membawa sahabat Anda yang pernah menyelamatkan jiwa Anda, agar Anda dapat membalas budinya. Tetapi kalau begitu, Anda tidak akan bertemu dengan wanita (atau lelaki) idaman Anda itu lagi.
Ketika ujian ini diberikan, salah satu calon (dari 200 calon) memberikan jawaban berikut ini.
APA YANG IA KATAKAN?
Ia menjawab: Saya akan memberikan kunci kereta saya kepada sahabat saya itu, dan meminta ia membawa wanita tua itu ke hospital. Saya akan tinggal di situ menunggu bas bersama wanita idaman saya.

gade say: Jujur apa jawapan kamu yang pertama sekali... adakah anda membawa wanita tua atau sahabat atau pun wanita/lelaki idaman kamu?..... hehehe.....

3 comments:

peatty pazzi said...

pa lah kunun jawapan dia nie...:)

Eric said...

kalau saya,
saya hantar dulu semua orang di dalam kereta saya tu.. terus saya balik p bus stop tu ambil semua 3 orang tu hantar p mana diorang mau.. amacam?

gade said...

Eric...
Boleh bah tu... ikut keputusan dari ko ja... harap2 tu wanita tua ndak KO la masa ko hantar org2 dalam kereta tu.. hehehehe.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG